helper1
helper2
Tana Toms jakt- og fisketurer

Todagers vandretur ved Tanafjorden

Bli med Tom på vandretur i Tanafjorden, og få oppleve unike fjellformasjoner, motiver og landskap.

Dag 1:

Avgang fra vannet Searesgieddjávri som er ca 2 km øst for Torhop klokken 10.00. Det er flere stier og vi velger stien til venstre og kommer man rett opp på fjellet hvor toppene Stuorraoaivi (255 moh) og Ippágirku/Kjerringvikfjellet (252 moh) er. Det blir lunsj og bålkos i det fri. Videre går vi ut til Gahpiras (ca. 180 moh). Så snur vi sørover og går til overnattingstedet som ligger helt nede ved sjøen i Smalfjorden, der vi kan by på god lokal mat (middag), og sauna for de som ønsker det.
Gangtid: rundt 4-5 timer.

Dag 2:

Frokost og avgang rundt klokka 1000.
Vi går innom selve Ippágirku eller Jiehtanasgirku ved Gálgugophi i Smalfjord er en svær stein som på langt hold ser ut som ei kirke. I 1893 opplyses det at det var en steinring rundt den store steinen og at der lå det reinhorn. Steinblokken er omkring 10 meter høy, den kalles også Jiehtanasgirku, Jettekirka eller Kjempekirka. I steinen finnes hull og åpninger der det ble lagt reinhorn og vakre små steiner. Fjelltoppen i nærheten har også navn etter offersteinen. Lunsj i det fri, og vi går den nederste stien tilbake til utgangspunktet via bygdelagshytta ved Bogijavri.
Eventuet går vi fjellrute tilbake om været er perfekt.